TXEPETX, Jose María Sánchez Carrión


Edozein eduki hizkuntza baten edukia delako, edozein ikasgai-mota hizkuntzaren ikasgaia da. Horrexegatik, hizkuntzarekin batera ikasten dugun edozein gauza hizkuntza ikasten dugun heinean ikasi ohi dugu: haurtzaroan erabilera da ikaste-prozesua eragiten diguna; nerabezarotik aurrera, ordea, motibazioa bihur daiteke indar-motorra.

                                                          Jose María Sánchez Carrión, Txepetx 


TXEPETXEN TEORIAREN ILDO NAGUSIAK


1. Hizkuntza-aniztasuna

- Ikaskuntza naturala edo kulturala.

- Hizkuntza-oreka.

- Euskararen hiztun-ereduak (A, B) eta horien arteko harremanak.

 

2. Hizkuntza-normalizazioa

- Urratsak eta jarraitu beharreko alderdiak.

- Dominatzailea eta menderatua: teknikak eta prozesuak.

 

3. Soziolinguistikaren helburua

- Beharrak zehaztea.

- Hizkuntzaren corpusa (lexikoa, sintaxia).

- Hizkuntzaren estatusa (erabilera, ezagutza).

 

4. Hizkuntzaren azterketa hiru dimentsiotan:

- Hizkuntza-komunitatea.

- Hiztuna.

- Hizkuntza.

 

5. Hizkuntza jakitearen funtsezko elementuak

- Motibazioa.

- Ezagutza.

- Erabilera.

 

6. Hizkuntza ikasteko prozesua

- Hiru urrats (Motibazioa, Ezagutza eta Erabilera) eta bi ibilbide (naturala eta kulturala).

- Bi ibilbide, baina zirkuitu bat bakarra

- Euskaldun osoa izatea.

- Gaitasuna, kontzientzia eta koherentzia.

 

7. Hizkuntza-borroka

- Hizkuntza-funtzioak,

ü  Giza Hizkuntza: Funtzio Internazionala

ü  Zibilizazio Hizkuntza: Zibilizazio Funtzioa

ü  Nazio Hizkuntza: Funtzio Nazionala

ü  Hizkuntza lokala: Funtzio lokala

ü  Lanbide-Kodea: Funtzio Profesionala

ü  Barne-Hizketa: Funtzio Familiarra

ü  Pentsabidea: Identitate Funtzioa

- Hizkuntza-oreka.

ü  Hiztunarentzat: ikaskuntza zirkuitua betetzea

ü  Hizkuntzarentzat: bi zirkuituak osatzea: AB-BA

ü  Hizkuntza komunitatearentzat: funtzio guztiak bere hizkuntzan betetzea


8. Talde soziolinguistikoak

- Hizkuntza-boterea berrantolatzea.

 

9. Hizkuntza-egoerak

- A, B, AB, BA hizkuntzak.

ü  A hizkuntzak: aymara, bereber, tswana...

ü  B hizkuntzak: sanskritoa, latina, grekera klasikoa...

ü  AB hizkuntzak:  daniera, georgiera, poloniera, italiera...

ü  BA hizkuntzak: hebraiera

- Terminologia pozoitsua.

 

10. Puntu kritikoak

- Irekiera-puntua.

- Haustura-puntua.

- Oklusio-puntua.

 

11. Hizkuntza sustatzeko baldintzak

- Hizkuntzarentzat: funtzio nazionala, adierazle kulturala, nortasun nazionala.

- Komunitatearentzat: espazio sinbolikoaren inguruko artikulazioa.

- Hiztunarentzat: motibazioa, optimizazioa, espazio sinbolikoko kide izatea.

 

12. Hizkuntza-osagarritasunari buruzko legeak

- Hizkuntzarik gabe gu ez gara, baina hizkuntza ere ez da gu gabe.

- Hizkuntzak komunitatearentzat eta gizabanakoarentzat duen garrantzia.

Ni hizkuntzarentzat garrantzitsua naiz hizkuntza niretzat garrantzitsua bada.

Hizkuntza orok du eskubidea une historiko batean hizkuntza komunitate baten bidez bere bizia ziurtatzeko.

Txepetxen helburua euskararen erabilear sustatzea zen, eta handik bere liburu ospetsu hura: "Etorkizun bat gure iraganarentzat". Hizkuntza-aniztasuna eta hizkuntzaren garapen eta normalizaziorako funtsezko elementuak kontuan hartzen zituen Txepetxek. Soziolinguistikak tresnak eta ikuspegiak eskaintzen ditu erronka horiei aurre egiteko eta euskarazko hezkuntza-komunitate elebidun eta kultu baterantz lan egiteko.

Sánchez Carrión, J. M. (1987). Un futuro para nuestro pasado: claves de la recuperación del euskara y teoría social de las lenguas. Lizarra. (Luigi Anselmi poetak euskaratua: Gure Iraganaren Geroa Gaur. Donostia).

Iruzkinak

Blog honetako argitalpen ezagunak

ZER DA ETA NOLA EGIN PORTFOLIO BAT (Portfolio elektronikoa / e-Portfolio)

IRULEGIKO ESKUA - MANO DE IRULEGI - MAIN D'IRULEGI - HAND OF IRULEGI

HIZKUNTZAREN GARAPENAREN FASEAK, MUGARRIAK, ETAPAK ETA OINARRIAK