ZER DA ETA NOLA EGIN PORTFOLIO BAT (Portfolio elektronikoa / e-Portfolio)
e-Portfolioa
Portfolioa hitza entzuten da maiz irakasle askoren ahotan, baina
zenbaitetan ez dakigu zehatz-mehatz zer den eta haiek zeri deitzen dioten Portfolioa,
zer nahi duten guk ikasleok egitea, eta zenbaitetan iduri luke ez dakitela benetan
zer eskatzen ari diren. Izan ere, "Portfolio"
hitzaz ulertzen duguna argi eta garbi azaldu beharra dago, ikasleek edo, oro
har, Portfolio baten egileek nondik nora jo behar duten jakin dezaten.
Portfolioa,
ongi egina baldin badago, autoebaluaziorako tresna didaktiko indartsua da,
ikasgai batean edo ikaskuntza prozesu jakin batean izan dugun eboluzioa
erakusteaz gainera, ikasketa horren inguruan gogoeta egiteko aukera ematen digu, garatu
ditugun gaitasunen inguruan iritzi kritikoa emanez.
Gainera, Portfolioa denbora jakin batean landu ditugun ikasketa
guztien bilduma izan daiteke: ikasgai batena, seihileko bateko ikasgai
guztiena, maila jakin batekoa edo, nahi izanez gero, Gradu osokoa. Horregatik,
hain garrantzitsua da Portfolioa ongi eta era ordenatuan egitea, etorkizunerako
baliagarria gerta dakigun.
1. Hizkuntzen Portfolio
Europarra
Hizkuntzen Portfolio Europarra da Portfoliorik
ezagunena eta, nolabait, berari zor diogu "Portfolio" izena (http://sepie.es/doc/portfolio/lehenhezkuntzakogida.pdf). Portfolio hori hiru ataletan banatuta
dago:
1. Pasaportea (Gaitasunak)
2. Biografia (Nola bizi izan dugun ikaste prozesua)
3. Txostena (edo Dosierra: ariketak eta ezagutzak)
2. Atal bakoitzean zer
garatzen da?
1. Pasaportean:
Kurtsoan zehar edo denbora jakin batean, irakaslearen, ikaskideen edota nire
ikasketa autonomoaren bidez edota klaseko ariketen bidez lortu, garatu eta
akreditatu ditudan gaitasunak.
2. Biografian:
Kurtsoan zehar, irakaslearen, ikaskideen edota nire ikasketa autonomoaren bidez
edota klaseko ariketen bidez lortu, garatu edota akreditatu diren gaitasunak
erdiesteko bizi dudan esperientzia eta aktibatu behar izan ditudan estrategien
kontakizuna eta horren gaineko gogoeta sakona.
3. Txostenean edo Dosierrean:
1. Gaitasunak lortzeko egin ditudan ariketa eta agiri guztiak era ordenatuan
aurkeztuak eta sailkatuak. 2. Gaitasunak lortzeko klasean irakaslearengandik
eta ikaskideengatik jasotako ezagutzak.
3. Portfolio on baten
antolaketa
Azpiatalen
ordena aldatu daiteke Portfolioaren egilearen nahierara. Lehenengo ataletik
hasi, bigarrenetik edo hirugarrenetik Portfolioaren jabearen esku dago.
Ildo beretik,
bere erantzukizuna ere bada erabakitzea nola egituratuko duen Portfolioa:
1. Edo ariketa
guztiak batera Txosten bakarrean eta, era berean, gogoeta orokorra eta globala
Biografia
atal bakar batean, eta lortutako gaitasun guztiak errubrika batean bilduak Pasaporte
atal bakarra osatuz.
2. Edo
ariketaz ariketa (Txostena) iruzkintzen joatea (Biografia), zer nolako
gaitasunak erdietsi diren agerian utziz (Pasaportea).
Esate baterako:
1. Txostena: Kurtsoan zehar egindako ariketak
edota ezagutzak batu behar dira atal honetan.
2. Biografia: Atal honetan Txostenean bildutako ariketa horiek egiten zer
nolako bizipenak izan ditudan azalduko dut. Ariketa horiekin lortu ditudan gaitasunak
eskuratzeko egin behar izan ditudan ahaleginak eta izan dudan ibilbidea
azalduko dut. Ariketak nolakoak iruditu zaizkit: egiteko errazak, zailak, konplexuak,
sinpleak? Gauza izango nintzateke horiek bezalako beste batzuk ebazteko? Ariketa
hauek egiteko unean gabeziaren baten bat izan nezakeela sentitu ote dut? Zeintzuk
izan dira nire indarguneak eta nire ahulguneak ariketak egiteko unean?
Ikaskideei edo irakasleari laguntza eskatu ote diet? Zenbat denbora behar izan
dut egiteko? Noiz egin ditut? Azken unean egiten ote ditut nik beti ariketak edo
ahalik eta lasterren egitea gustuko dut?
3. Pasaportea: Zer nolako gaitasunak landu,
lortu edo garatu ditut ariketa horien bitartez? Gure ikasgaiaren Ikasgelategi
Birtualean argitaratu den Irakaskuntza Gidan aipatzen diren Gaitasun
Orokorrak eta Gaitasun Berariazkoak kontsultatu. Zeintzuk dira
aurten erdietsi ditudan gaitasunak? Zeintzuk falta zaizkit lantzeko? Zenbat
landu ditut klasean, zenbat etxean? Nola egingo dut aurten landu ez ditudanak
lortu edo garatzeko?
4. Zer da Portfolio
Elektroniko bat?
Orain arte,
Portfolioaz aritu gara, baina orain hori zer den dakigularik, pixka bat
haratago joan gaitezke eta XXI. mendeak eskeintzen dizkigun IKT-en baliabide
teknikoak baliatzen ahal ditugu.
Ohiko portafolioa eskuko kartera edo karpeta bat izan ohi da non gure paperak eta agiriak gorde ditugun. Gure kasuan, eskolako lanak
bilduko ditugu portafolioan, lan guztiak eskura izateko eta gure ikasketa prozesuari buruz
gogoeta pertsonalak egin ahal izateko.
Urrats bat
aurrera eman dezakegu eta gure portafolio hori kartoizko karpeta batean
gorde beharrean, euskarri informatiko batean bil dezakegu, IKT-ak ematen dizkiguten baliabideak baliatuz. Kurtsoan zehar egindako lan guztiak
bilduko ditugu portafolio honetan eta bertan irakaslearengandik, ikaskideengandik edota gure ikasketaren
autonomarengatik ikasitako ezagutza guztiak batuko ditugu. Honela, ikasitako ezagutza
horien eta egindako ariketa horien inguruan gogoeta egin ahalko dugu eta, orobat,
ezagutza eta ariketa horiei esker lortutako gaitasunen inguruan.
Honela bada,
euskarri informatikoak erabiliz egiten den portafolioari e-Portfolioa deitzen diogu portafolio hori elektronikoa edo digitala dela adierazteko. Konbentzioz ingelesez aipatzen da "portfolio", hauxe baita nazioartean erabiltzen den modua (http://sepie.es/iniciativas/portfolio/electronico.html), baina euskaraz ere esan daiteke berdin-berdin "portafolioa" inongo arazorik gabe. Zuk aukeratu zure modua, gehien gustatzen zaizuna.
Portfolio Elektroniko batean, IKT-ek eskeintzen dizkiguten baliabide guztiak erabil ditzakegu: Word programaz gainera, Excel orriak, irudiak, PDF agiriak, Webguneak, Wikipediako
sarrerak, bideo-jokuak, Youtubeko nahiz guk sortutako bideoak eta nahi beste
baliabide teknologiko erabil daitezke gure e-Portfolio eratzeko unean.
Dinamikoa da
guztiz: irakaslearekin eta beste ikaskide batzuekin parteka dezakegu, material
berriak edozein unetan erants ditzakegu, eta zaharkituak gelditu zaizkigun
sarrerak ezabatu edo gaurkotu ere bai.
e-Portfolioan
kurtsoan zehar
erabilitako idatzizko, ahozko nahiz ikusentzunezko agiri guztiak bil daitezke
bertan, blog moduko batean, GoogleSites-en, Drive-an edo Webgune batean.
Honela, beti eskura izanen ditugu era ordenatuan, edozein unetan, edozein
mailatan erabilitako materiala eta landutako ezagutzak (3. Txostena), horien
inguruan egindako gogoeta (2. Biografia) eta ariketa eta ezagutza
horien lanketari esker lortutako gaitasunen errubrika (1. Pasaportea).
5. Prest al zaude zure
e-Portfolioari ekiteko?
Hemen eman diren jarraibideak betetzen badituzu, e-Portfolio on bat
egiteko moduan egongo zara. Kurtsoan zehar egindako lanaren inguruan eta lan horiek eginez lortu dituzun
gaitasunen inguruan gogoeta egiten baduzu, autoebaluazio on bat egingo duzu. Ez izan zalantzarik.
Trebatzen zaren heinean, gero eta errazagoa suertatuko zaizu eratzea,
antolatzea eta gogoeta egitea. Eta honela jokatuz gero, Portfolio on bat
egitearen onurak jasoko dituzu. Portfolio hori Interneten jarriz gero, edozein
lekutan, edozein unetan eskura izango duzu, eta nahi duzularik zure
irakaslearekin, oraingo ikaskideekin eta etorkizuneko ikasleekin ere partekatu ahalko
duzu. Portfolio on bat egin, ez zara damutuko.
Juan Karlos Lopez-Mugartza Iriarte
Nafarroako Unibertsitate Publikoa
Komunikazio Trebetasunak eta IKT
ZER DA ETA NOLA EGIN PORTFOLIO BAT - CC by-nc-sa 4.0 - Juan Karlos LOPEZ-MUGARTZA
Iruzkinak